Genom Europa brev 21

Morgan Olsson, som har inte mindre än två båtar, Ömo 85 ”Sara IV” som för närvarande ligger i Medelhavet, och Husky Dane 85 ”Julax”, levererade senast en artikeln han fått publicerad i tidningen Odyssé (läs den här).

Nu kompletterar Morgan med två resebrev från 2011. Här är det första, nr 21. (Klicka här för att läsa nr 22.)

Resebrev 21
Den 22 augusti förra året tog vi upp Sara IV hos Kreusch i Schweich som ligger efter Mosel. Efter älgjakten förra året besökte vi varvet för att fixa lite småjobb, M var lite sugen på den Island Gipsy 36 som stod på varvet men efter moget övervägande avstod vi, vår gamla dam får gå några år till på kanalerna. I februari var det dags för ett nytt besök det blev en resa med snöglopp till Bremen och bitande kyla i södra tyskland. Väl på varvet väntade överraskningar tyvärr inte av det behagliga slaget. Trots att vi kommit överens om att varvet skulle tvätta och polera båten samt demontera propellern i augusti var inget gjort. Dom skulle också ladda batterierna kring nyår men även detta var ”bort söpet” så där stod tre tomma och bottenfrusna batterier och € 500 down by the drain. Täckningen var utförd men till vilken nytta då båten såg ut som kriget under presenningen, där brast en illusion om tysk ordnung, tummen ner för denne hornblåsare.

11/4. Avresedagen började med vinprovning (M fick spotta denna gång) innan vi vid lunchtid körde söderut till Lübeck. När vi anlände varvet nästa dag var det bara att konstatera att presenningen var kvar och inget var gjort med båten. Varvet urskuldade sig men när K påpekade att vi gjort tre beställningar plus mail började dom fatta att det var allvar. Till slut flyttades båten och varvet skakade fram någon östeuropé som tog av täckelsen och började vaska båten men vad hjälpte det på den ingrodda skiten. I morgon måste vi få båten så pass klar att den går att sjösätta annars blir det inte förrän på måndag. 1

13/4. Fredag den 13:e blev minst lika djävlig som de mest skrockfulla kan tänka sig. Båten kan knappast kallas för vårutrustad det fick bli på ”kalles vis” denna gång då vi måste i sjön i kvällningen och jag orkar inte räkna upp dagens version av lidandets litania! K öppnade trots en riktigt taskig dag en flaska bubbel som vi avnjöt på balkongen med utsikt över Mosel inpackade i täcken ingen överdriven värme här inte!

14/4. Dagen startade med byte av batterier en inte helt enkel procedur då de nya inte hade samma mått som de gamla. De krävdes två nya hyllor, byte av de flesta kablarna och startbatteriet hamnade i SB sidan utanför motorrummet. Jobbet liggande på magen tog hela dagen och slet hårt på M:s gamla kropp.

15/4. Nu var det dags att göra båten bebolig och vi kunde efter mattvätten och den utvändig vaskning konstatera att vår 399 kronors högtrycks tvätt från Biltema faktisk motsvarade förväntningarna. Den korta provturen avlöpte väl och inga ålderdomskrämpor gav sig till känna. I kvällningen beslöt vi trötta som två ålderdomshem att återvände till hotellrummet och bo ytterligare en natt och avgå i morgon.

16/4. Vi kom iväg efter lunch och proviantering vid första slussen i Trier låg det en 180 m dubbelpråm framför oss så där blev det 1½ timmes väntan drivande i floden. När vi passerade en liten ö i floden såg vi på bara 30 meters avstånd en präktig bökande viltsvinsgalt i 100 kilosklassen. Tyvärr var inte studsaren med ombord, den galten hade klarat köttbehovet för resten av året. Vi hittade en kaj i Beurig några km norr om Saarburg där vi förtöjde, båtklubben var inte öppen men det fanns ström på kajen och det är ju bra då temperaturen skall sjunka ner mot nollan på efternatten.Voltmätaren har spökat under dagen, det återstår att se om det är dags att byta generator, men varför den förra höll ju i 17 år.

17/4. Det blev en iskall natt, elen stängdes av vid 21-tiden och då voltmätaren nu visade 11,5 volt vågade vi inte köra värmaren längre. Under dubbla täcken genomled vi denna iskalla natt, när gick M upp på morgonsidan dröp rutorna av fukt och det var 2 grader i styrhytten. Felsökningen gav besked att batterierna fortfarande höll 12,8V, remmarna justerades, anslutningarna kollades och det visade sig att säkringen till laddningsreläet hade ärgat, liten orsak stor verkan. Huttrande intog vi frukost innan vi avgick och kunde njuta av både gångvärmen och radiator- värmaren. Vinbönderna hade just kommit upp på sluttningarna för dagens arbete, längs denna del av Saar är mest skog och få vinodlingar. Vid lunchtid när solen visat sig lade vi stopp i Mettlach en stad fylld av diverse outlets. Dagens etapp var 45 km och 3 slussar innan vi sökte natthamn i Dillingen. Nätterna här uppe bland bergen blir fortsatt kalla bara några plusgrader, elanslutningen tuggar 50 centare värre än en enarmad bandit.

18/4. Natten bjöd på regnskurar men plusgrader och avlöpte komfortabelt radiatorerna avskärmade kylan utifrån och kompletterat med fläkten på sparlåga räckte det för att hålla dräglig inombordstemperatur hela natten. Efter avgång gjorde vi ett kort uppehåll i Völklingen en död industristad med turkisk moské.
Den del av Saar vi idag färdats genom kunde vi varit utan, den bestod mest av stora industrikomplex några i gång och de flesta nerlagda. Efter 2 slussar och 34 km förtöjde vi längs en stadskaj i Saarbrücken där det fanns en elstolpe.

19/4. Liggedag i Saarbrücken som är en trevlig stad, det gav tid för lite underhåll, restaurangbesök och K gick en shoppingronda så inte barnbarnen behöver gå nakna.

Kommentera