Genom Europa brev 22

Morgan Olsson, som har inte mindre än två båtar, Ömo 85 ”Sara IV” som för närvarande ligger i Medelhavet, och Husky Dane 85 ”Julax”, levererade senast en artikeln han fått publicerad i tidningen Odyssé (läs den här).

Nu kompletterar Morgan med två resebrev från 2011. Här är det första, nr 22. (Klicka här för att läsa nr 21.)

Resebrev 22

Efter att vi skickat förra resebrevet väntade nya äventyr som upptäcktes i samband med målning av maskin. När CVA knuten skulle målas var bultarna lösa på ena sidan och 1 saknades på andra sidan det visade sig att den var avbruten. Var få tag på en M12 insexbultar i denna stad som saknade järnhandel det blev taxi till Bauhaus utanför stan, men sortimentet slutade på M10 det fick bli en M12 bonnjärn med 4 brickor som förhoppningsvis håller till hösten.

20/4. En regnig morgon och vi gick upp på stan och besökte ett intercafé plus några andra affärer innan vi avgick i ösregnet. Den tyska delen avlöpte bra i och vid Güdingen fick vi en dosa till de franska halv-automatiska slussarna. Vid sluss nr 30 var det dags att lösa vignette för franska kanaler vi tog en för 16 dagar á € 74, här fanns en möjlighet att bunkra diesel som vi inte tog dumt nog då vi litade på kanalkartan. Vid lunchstoppet i Sarréguemines kunde vi fylla vatten.

I Zetting mötte vi Majesty of The Seas eller rättare sagt en mycket välgjord 1:10 kopia av fartyget.

Vi förtöjde i Wittringen efter 30km och 9 slussar, i samhället fanns ingenting men vid kanalkanten låg restaurang la Victoria där vi åt mycket goda revben på kvällen.

21/4. Tidigt på gång brödbilen skulle komma 07:30 (fransk tid) madame kom lite senare och vi kunde handla från hennes välförsedda butik. Hamnen har inga faciliteter utan duschen fick bli på den närbelägna restaurangens personaldusch. Vi kan konstatera att vi är tämligen ensamma på denna del av Saar vi har bara sett en charterbåt hittills. Vi förtöjde i ösregn och åska i Mittelheim hamnen har inte öppnat ännu, så vatten finns ej kopplat men elen tar dom bra betalt för € 1/timme vi är förhoppningsvis för övrigt självförsörjande.

22/4. Vid 1:a slussen skulle det finnas bageri och K travade iväg och det fanns ett bageri minst 1km bort. Regnskurarna avlöstes av hagelskurar varvat med uppehåll och någon solglimt. I Houillons där skulle finnas goda faciliteter och det skulle finnas diesel men det var 4 år sedan. Då detta var sista hamnen en i Saarkanalen beslöt vi att ligga kvar över natten.


Arzervillertunneln 2305 meter lång.

23/4. I denna hamn ingick baguette i servicen så vi avgick efter att ha hämtat det beställda baguetten det var mest regnskurar de första timmarna. Någon diesel fanns inte efter vår väg och vi tar oss nog till Strasbourg på ångorna om det behövs. Den första tunneln var 450m den andra 2305m därefter följde ett hebewerk Arzeviller en modern konstruktion som snabbt tog oss ner 44meter. Vid sluss 26 meddelade vi vår fortsatta färd och slussningen fungerade hyfsat och vi förtöjde i Saverne för natten.

24/4. Vi vände vid 1:a slussen då det låg 6 charterbåtar och en pråm på törn före. M drog iväg med 50L dunken till en Total tapp 1 km bort för att vara säker på att bränslet skulle räcka ända fram. Sedan utvecklades dagen till att vara tjurig, denna del av kanalen trafikeras av pråmar vi mötte 9st och hade 2 medgångare som alla har företräde. Därutöver morgonens charterbåtar som låg före och när dom inte vinglade omkring i kanalen som fyllehundar hade monumentala problem att komma in och ur slussarna. Dagen bestod mesta av stopp och väntan vid varje sluss, för att pigga upp oss ytterligare var det tekniska fel på en del av slussarna. Kort sagt det var ingen rolig dag, en liten kompensation var att vi bärgade 3st friska ”le Boat” fendrar som charterbåtarna tappat. Planen var att komma fram till en hamn i Souffelweyersheim och vi blev lovade att komma dit men vid 20:30 tiden vred dom på strömbrytaren och vi blev liggande mellan två slussar ”in the middle of nowhere”. Vi gjorde en illegal förtöjning i en privat hamn där det inom gångavstånd låg en grillrestaurang som vi intog kvällsmålet på, för att senare trötta och med värkande lemmar återvända till båten.

25/4. Vi vaknade till en solig morgon för ovanlighetens skull och vår förtöjning mitt ute i ingenting avlöpte väl utan störningar. Dagens slussning gick segt efter de sex charterbåtarna men vid lunchtid förtöjde vi i Strasbourg hos Koejak där vi lämnar Sara IV för ca 2 månader. Här hoppas vi få kopplat upp oss mot internet, det var 7 dagar sedan sist och vi har viss abstinens. I morgon åker vi med tåg till Schweich för att hämta bilen och långsamt ta oss hemåt via bland annat Paris.

Hälsningar Kerstin & Morgan

 

Kommentera